Handel og Kontor i Norge

Bakgrunn:
Gjerholm har arbeidet tett med Handel og Kontor i Norge (HK Norge) i en årrekke. Deres kommunikasjonsbehov og synlighet som forbund har endret seg i takt med samfunnet. Forbundet opplevde at virkemidlene i deres visuelle identitet var begrensende i bruk, og symbolet i logoen ble brukt i alt for stor grad, i mangel av andre profilerende elementer.

Utfordringen:
I videreutviklingen av den visuelle identiteten var det viktig for HK Norge å fremstå i en helhetlig og merkevarebyggende drakt, lett gjenkjennelig i alle kanaler og flater. Profilen skulle være enkel i bruk, og ha stor fleksibilitet med tanke på spissing av budskap.

Løsningen:
Den visuelle identiteten ble videreutviklet gjennom en bred verktøykasse, der gjenkjennbare og funksjonelle elementer, ikoner og illustrasjoner fungerer på tvers av kommunikasjonsflater. Designprofilen distribueres gjennom et digitalt verktøy til oppdragsgivers mange lokale avdelinger og tillitsvalgte.

Den grafiske profilen bygger på verdigrunnlaget; ivareta og styrk rettighetene dine i arbeidslivet. HK Norge formidler budskap og møter mennesker med vennlighet og kampvilje. Formuttrykket tar derfor utgangspunkt i det personlige, og den positive varmen avspeiles i fargepaletten. Fargevalget er gjennomgående i hele identitetsarbeidet, og i arbeidet med foto og film holder vi det helt ekte og naturlig, med et tiltalende rent visuelt uttrykk. Kampanjesidene er imøtekommende, brukervennlige, inspirerende og informative. I alle flater møter vi en tilpasset profil der målet er enkelt: du skal se hva HK Norge jobber for.

Når den visuelle identiteten var på plass, rullet vi ut det strategiske kampanjeløpet. For hver fanesak har vi kjørt oppmerksomhets- og trafikk-kampanjer for å fronte forbundets tilnærming. Det har generert svært gode resultater, med mange millioner visninger og klikk til kampanjesider.

Andre involverte:
Tekstforfatter: Lena Johnsen – @godmedord.no
Fotograf: Stine Østby stineostbyfoto.com

Kanaler: Kampanjeside, sosiale medier, kontekstuell annonsering, digitale medier, utendørsflater