HK Norge er et norsk fagforbund og organiserer ca. 78 000 ansatte innenfor kontor-, service-, og butikkfunksjonærer, inkludert funksjonærene i industrien, samt reiseliv, guider, selgere, telefonselgere og ansatte i private organisasjoner. Unntak er grupper i statlig og kommunal virksomhet.
HK Norge har en rekke tilbud for jobbsøkere, samt etter- og videreutdanningstilbud. Dette er en av de kampsakene de ønsker mer kommunikasjon rundt. HK Norge ønsket seg en kommunikasjon som formidler tilbudene sine til nye og eksisterende medlemmer.
Målet var å vekke oppmerksomhet rundt de mange tilbudene de tilbyr og igjennom kampanjen etablere den nye reviderte profilen, samt starte og dyrke HK Norge som merkevare/skape noe merkevarebyggende.
Når pandemien virkelig slo ned fikk Norge en høy arbeidsledighetsprosent, særlig hos godt voksne arbeidsledige. Hvordan kan HK belyse denne stadig voksende problemstillingen, hvem vil ansette noen som snart skal pensjonere seg?
Her så vi en gylden mulighet for at HK Norge kan posisjonere seg som forkjemper for godt arbeidsledige i dagens samfunn og konseptet «Fortsatt Arbeidslysten» ble til. Den bygger opp under de sterke verdiene fagforeningen HK står for; alle skal med og sammen er vi sterkere.
Som innsikt fra en datter som fikk en arbeidsledig far, var det tungt å stå på sidelinjen og ikke kunne hjelpe et så kjært familiemedlem. Dette bestemte vi oss for å spille ut for å vise de mange arbeidsgivere og beslutningstakere der ute, at det er ett menneske du sier nei til, ikke alder.
Kampanjen gikk live i mai 2022 og skal ha en ny runde på høsten.
Se kampanjesiden på arbeidslysten.no
Andre involverte: Fotograf Isidor og Snorre fra studioisidor.com, Kristin Sollid på makeup og styling, og tekstforfatter Lena Brittsdatter Johnsen fra godmedord.no
Kanaler: VG, Finn, Facebook, Instagram, Snapchat, Linkedln og Clear Channel kjøpesenter